Beskaitydamas šį rašinį, prisiminiau Kultūros barų 7/8 numery esantį Paulinos Pukytės tekstą „Mokytojai su kastuvais ir šviesa atminties languose: Apie paminklus ir antipaminklus“, kur, be kita ko, persakyta tokia mintis:
[Dabar ...] jaudinti žiūrovus įstengtų nebent antipaminklai – versdami mąstyti ir permąstyti istoriją, jie galbūt padėtų suvokti, kas įvyko ir kodėl. [...] nugriautų pastatų ar skulptūrų atstatymas kaip tik skatina užmiršti, kad jie buvo nugriauti, o kartu – kas juos nugriovė ir kodėl. (p. 67)Ir vaizduotė sukūrė vieną iš galimų antipaminklų: tas pats Saulėtekis, ta pati vieta, Lenino ir Kapsuko kūnai stovi kur stovėję, ant postamento, tik galvos ant žemės, o šalia jų tas kirvis išdaužytais ašmenim. – Kompozicija, kuri išties priverstų susimąstyti tikrai daugiau negu tik apie sovietmetį.
Bet tokiam „paminklo negatyvui“ nelemta atsirast. Dėl paprasčiausios priežasties: kad skulptūra (pirminiu pavidalu) būtų rodoma Grūto parke, jos autorius Konstantinas Bogdanas sutiko, bet kad žmonės pamatytų tokį „istorijos perkūrinį“ – l. l. l. abejoju, ar sutiktų.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą