(cc) (by:) —vg— [filologas (platesniąja prasme) ir batautojas]

2019-01-24

(1160) Tarp kitko: ar yr prasmės

— reaguot į viešai skelbiamus (kaip čia švelniausiai pasakius?) nesusipratimus?
Tokius, kaip vakar per LRT „Panoramą“ (kultūros naujienos nuo maždaug 30:15).
Reportažo anonse išgirsti: „Literatūros ir meno archyvo darbuotojai [...] spėja radę sąsiuvinį, kuriame ankstyvieji Jono Basanavičiaus eilėraščiai, nors tai dar reikės įrodyti.“ O reportaže, rodant sąsiuvinį su eiliuotais tekstais (matyti jų parašymo vieta ir data), archyvo direktorius dr. Juozapas Blažiūnas aiškina: „Lukšiai, 1913 metai. Lukšiuose tuo metu mokytojavo Basanavičius.“
Basanavičius neturėjo mokytojo cenzo ir niekad nėr mokytojavęs. Lukšiuose tik yr baigęs pirmą pradžios mokyklos skyrių, ir tai buvo apie 1864-us. 1905-ais grįžęs į Lietuvą, visąlaik gyveno Vilniuj, o 1913-ais su Martynu Yču Jungtinėse Valstijose rinko pinigus Tautos namams.
Ir apskritai: 1913-ais Basanavičius jau buvo pradėjęs septintą dešimtį (*1851) – kokie gali būt ankstyvieji eilėraščiai??? Ir dar: jei kas bent kartą yra matęs dr. B-čiaus rašyseną, net be jokių lyginimų garantuotai pasakytų: baikit juokus – tai tikrų tikriausiai ne Basanavičiaus ranka. — Nėr jokių užmintų mįslių, nereikia jokių tyrimų – tas eiliavimų sąsiuvinis niekaip nesusijęs su dr. B-čium.
Viskas pro šalį – ir niekam neužkliuvo? Dabar jau įmanoma paleist į eterį bet kokį briedą? (Vakar klausydamasis liepiau ausims netikėt, ką girdi; šįryt perklausiau – mediatekoj – tikrai tokie dalykai buvo paskelbti.)

2 komentarai:

  1. Regis, kartojasi Balio Sruogos ''Dievų miško'' piaro scenarijus, tik laidoje ''Laikykitės ten su Andriumi Tapinu''. Girdžiu dr. J. Blažiūno žodžius: ''...tai yra rankraščiai, tai nėra spausdinimo mašinėle surinkti tekstai, tai rankraščiai, kur jis pats braukė, taisė, dėliojo... Pažiūrėkim, kaip jisai brauko sakinius... Reikia normalaus tyrėjo, kad visa tai ištirtų, iššifruotų, išsiaiškintų, kodėl jis išbraukė šitą sakinį...'' Bet apie tai jau gan išsamiai papasakota (Blažiūnas teigia, kad ''yra šiek tiek paskelbta''), o kūrinio rankraštis, apie kurį kalbėta, - tai švarraštis, jame nėra braukymų:) O stilistiniai taisymai įžvelgiami tik sugretinus išlikusį rankraštį švarraštį ir po to sekusį mašinraštį. Bet ''normalūs'' žino geriau, kas yra ''Dievų miškas'' be cenzūros net nevartę rankraščio, nepasigilinę, kiek tų autografų, kas juos sieja:) Tai čia ''reklama'', matyt, kurpiant naujus projektus, ieškant jiems didelių objektų. Pasakyčiau, projektų maras... Ne pirmą kartą tas pats asmuo eteryje ''briedija''. Bet štai užklausus dėl B. Sruogos ''Dievų miško'' tyrimų, mokykloje analizuojamo kūrinio teksto (teigta, kad ''autentiškas'' būtų ''išimtas iš mokyklos sąrašo''), buvo atsakyta, kad laidą patrumpino, apkarpė, ne viskas tilpo... Gal ir čia tas pats:) Svarbiausia - už kadro...
    Neringa

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Taip, Neringa, ir aš prisiminiau „necenzūruoto“ Dievų miško istoriją. Vežimas priešais arklį: mestelimas viešumon „atradimas“, priduriant: dar reiks patyrinėt, pasiaiškint. — Patyrinėk, pasiaiškink, o tada jau skelbk, – regis, taip turėtų būt; bet, regis, dabar jau įprasta daryt atvirkščiai.
      Šiaip, liūdni reikalai (ne dėl to, kad vienas žmogas nei šį, nei tą pašnekėjo; dėl to, kad nieks tuo „galimu atradimu“ nesuabejojo – juk ne vienas žmogus prisidėjo rengiant minimą „Panoramos“ reportažą).

      Panaikinti