(cc) (by:) —vg— [filologas (platesniąja prasme) ir batautojas]

2023-08-29

(1312) Eilėraščių istorijos, xiv: Henriko A. Čigriejaus „Liūdnas šuo“

— — — tai buvo seniai; norėjau rašyt: gal prieš kokius dešimt metų, bet žinodamas, kad atmintis – melagė, pasitikrinau, – jau prieš 15 su viršum, 2007-ų rudenį: Vilniuj ant sienų ėmė rastis poezija; pateikties būdas pats paprasčiausias – padidinta knygos puslapio kserokopija priklijuojama apyaukščiai, be kopėčių nepasieksi. Iš tų kopijų dvi gerai prisimenu, nes iš knygų, prie kurių prikišęs nagus.
Tilto gatvėj, jei eini nuo Katedros – po kairei, už tų metalinių vartų prie sienos buvo priklijuotas 11 puslapis iš Algimanto Mackaus Trijų knygų (išleido „Baltos lankos“ serijoj „Rinktinė lietuvių poezija“ 1999-ais) – „Netikėjimas“ iš rinkinio Jo yra žemė [o gal čia ars memorativa? gal kitas? nors ne, regis, šitas].
O ant „Skalvijos“ kino teatro reklaminio lango stiklo (prie įėjimo į antrą salę, už kampo – Jakšto gatvė), spėju, žmogus, kurio slp. 209, priklijavo 344 puslapį iš Vytauto Kubiliaus sudarytos antologijos Dvidešimto amžiaus lietuvių poezija antro tomo (t. 2 pasirodė 1995-ais, jau buvau išėjęs iš „Vagos“; t. 1 – 1991-ais), kurio vidury – Henriko A. Čigriejaus eilėraštis iš rinkinio Rudenio žiedas (1985): 

Liūdnas šuo

Žiūri į tolumas, jam nerūpi
Praeiviai, jų blauzdos ir kelnės,
Žiūri įsigalvojęs į didelę upę
Ir debesynų kalnus.

Žiūri į tolumas, ten kūrenas
Didelis laužas; ir visas jau sniegas
Sutirpęs, upe vaidenas
Laikas prabėgęs.

Viskas praeina ir viskas sudyla –
Širdys ir dantys – –
Ir būna gera po savo tylą,
Kitų nebauginant, vaidentis.
— taip, „viskas praeina ir viskas sudyla“, ne tik širdys ir dantys, ir popierius, ir lipni juosta sudyla, – kas likę 2023-ių vasarą iš puslapio su aa. HAČ eilėraščiu – dešinėj; štai ką pagalvojau: ar „Liūdnas šuo“ – ne ilgiausiai viešai matytas lietuvių poezijos kūrinys? 15 metų norintys ir turintys geras akis galėjo jį perskaityt. Rekordas? Nors žodžiai poezija ir rekordas nelabai susikabina. O va eilėraštis ir nuotrauka susikabino.

— Čigriejaus šuva greičiausiai iš poeto gimtų Vidugirių, šiaurės aukštaitis; o šuva, kurio atvaizdas šalia eilėraščio, – gal iš fotografo gimtų Sintautų, gal iš kokio aplinkinio kaimo, stambiau imant, iš Šakių rajono, taigi – sūduvis. Nusipirkau nuotrauką (33 x 26,5 cm) 2021-ų pavasarį iš naftalino.lt už 10 eurų; atspaudo antroj pusėj įrašas pieštuku: „Sotus gyvenimas“ / R. Vikšraičio. Išsiaiškinau: šita Rimaldo Vikšraičio nuotrauka priklausė (buvo padovanota?) Šakiuos gyvenusiam dailininkui ir fotografui (ypač mėgusiam selfius), fotoaparatų konstruktoriui Alfonsui Zokui (1929–2008); našlė nuotrauką internetinei sendaikčių parduotuvei davė.
Vikšraičio sugalvotas nuotraukos pavadinimas, aišku, ironiškas; manau, galėtų vadintis ir taip: „Gal sotus, bet liūdnas gyvenimas“.

Prieduras (2024 XI 15) Įlindęs Metų žurnalo internetinėn svetainėn radau tik ten skelbiamą tekstą iš ciklo „Dialogai su kūrėju“ – poetės, vertėjos iš ispanų Gretos Ambrazaitės (*1993) „Tamsioji Algimanto Mackaus materija“; pirmoj pastraipoj prisimenama tai, kas ir įraše paminėta – Tilto gatvėj kabėjęs Mackaus „Netikėjimas“:
Maždaug 2009–2012 m. Tilto gatvėje, prie Mokslų akademijos, ant pastato sienos kabojo savadarbiškai priklijuota plastikinė įmautė su Algimanto Mackaus eilėraščiu „Netikėjimas“. Jei atmintis neapgauna, aptikusi šį artefaktą pirmą kartą aptikau Mackų, ėmiau godžiai skaityti jo eilėraščius ir jaučiau, kaip jis mane, eiliuoti bandančią gimnazistę, stipriai veikė. Buvau kategoriška, ir Mackaus poezijos – taip, kaip girdėjau savo galvoje, ką ji reiškė man – nesuvokiau vadovėliniame istorinių, tautinių motyvų kontekste. Tikiu, kad poezijos gelmė – nepabijokime šito burtažodžio, kiekvienam atsiveria savaip; man pradžioje ji vėrėsi kaip patirties ir savotiško žaizdų susilietimo – atjautos, pažinimo laukas. Eksperimentams su kalba ir karnavalams joje ilgai buvau abejinga. Natūralu, lengviausiai įsileidžiame tuos, kurie tuo metu atitinka mūsų emocinį dažnį.
Pasigalvojo: ar buvo 209 galvoj šmėkštelėjusi mintis, kad jo akcijos „Vieši sekmadienio eilėraščiai“ pabarstyti tekstai kai kam gali tapt pirma pažintimi su poeto kūryba? gal ir taip.

4 komentarai:

  1. Anonimiškas2023-08-31 19:15

    Sotus liūdnas šuva. Toks poetinis atvaizdas - nebloga rugpjūčio 31 d. arba rusėjo 1 d. emblema. :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Žmogus, kurio slp. 2092023-09-03 16:27

    Sveiki po pertraukos, Virginijau.

    Nieko nepripainiojot.

    Tik patikslinsiu, kad "padidinta knygos puslapio kserokopija" buvo laminuota.

    Akcija vadinosi "Vieši sekmadienio eilėraščiai", truko nuo 2007 09 02 iki 2009 10 18, per 38 kartus parodžiau 39 eilėraščius ar jų fragmentus.

    "Liūdnas šuo" buvo nr. 8. Priklijavau 2007 m. spalio dvidešimt pirmą. Pastaruoju metu patikrindavau atsitiktinai pravažiuodamas maždaug kas porą metų, paskutinį kartą -- šios liepos pradžioj. Radau jau stichijų suardytą. Beveik 16 metų -- kas būtų patikėjęs, kad tiek išsilaikys.

    Paskutinėm rugpjūčio minutėm sėdėdamas prie atviro lango atsidariau archyvą ir perskaičiau nr. 1 -- Aido Marčėno "Vasaros pabaigą".

    "ir tartum krūpteli kėdė
    kada pro ošiančią lapiją
    rugpjūčio paskutinę giją
    nutraukia krentanti žvaigždė"

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Nuoširdžiai ačiū už patikslinantį (ir papildantį įrašą) komentarą. — Gaila, kad tapo uždažytas tekstas prie Narbuto stotelės. Priešpaskutinis? Turiu omeny: „Manau, kad kito dešimtmečio (...) prabangos ženklas – galėjimas nepirkti.“ Rytais važiuodamas į darbą perskaitydavau (iš kitos gatvės pusės geriau būdavo matyt) ir šyptelėdavau autoironiškai pagalvojęs: iš anksto mokaus gyventi prabangiai, tik dar kanceliarinėms prekėms negaliu rimtai atsispirt. — Sėkmių! Gyvuokim.

      Panaikinti