(cc) (by:) —vg— [filologas (platesniąja prasme) ir batautojas]

2019-02-10

(1164) Epizodai, xxxii: kaip Gaigaliuos 1926-ais mokinių šikvietės reikalas buvo sprendžiamas

okia lyg įeiga [Kazimieras Jaunius šitą žodį įžangos reikšme vartojo] — Atsimenat, pernai buvo paviršiun iškilusi lauko būdelių, išviečių tema – ES bausianti Lietuvą, kad jų pas mus dar daug stovi ir gali būt teršiamas geriamas vanduo; smaginos antraščių kūrėjai: „Lietuvai – lauko tualetų spąstai“, „Neįveikiama lauko tualetų tvirtovė“ ir pan. 15min.lt net kreipės į istoriką Gediminą Kulikauską prašydama apšviest: kaip, kada ir kodėl šitie statiniai atsirado? – Okupantai „grubiu prievartos būdu įtualetino Lietuvos kaimą. Ir žmonės daugiau mažiau priprato. Jei ne vokiečiai per Pirmąjį pasaulinį karą, aš abejoju, kad Lietuvos kaime net iki tarpukario pabaigos būtų buvę masiškai tie lauko tualetai statomi“, – atsakė Lietuvos kodo autorius. — Gerai būtų, jei viskas taip paprastai būtų. Bijodami baudų rentė žmonės tuos šikinykus; o kai neliko vokiečių, mėginkim atspėt, koks nuošimtis tais palaikiais statiniais ir toliau naudojos, juos prižiūrėjo?

2013-ais išleistą antrą mokytojos Aleksandros Šilgalytės atsiminimų knygelę Plačiame gyvenimo vieškely tik šįmet perskaičiau. (Ir pagalvojau: teisus buvau, pasvarstymuos Metų Šimtmečio anketos siūlytom temom užrašydamas, kad Lietuvai stojantis ant kojų svarbesni buvo mokytojai, o ne rašytojai.)
1925-ais baigusios Panevėžio mokytojų seminariją AlŠ-tės pirmoji darbo vieta buvo Kaune – prie Jėzuitų gimnazijos įkurtoj pradžios mokykloj, vienus mokslo metus dirbo. Kitąmet – jau kaime netoli Šimonių, Gaigãliuos. Visai kitos sąlygos nei Kaune, viską pačiai teko tvarkyt. Pirmiausia kitą vietą pradžios mokyklai rado – erdvesnės trobos antrą galą (šeimininkei apsimokėjo nuomot patalpas: ir šiek tiek pinigų gauna, ir malkų parūpinama), nauja krosnis buvo pamūryta, langas didesnis iškirstas. Nuo rugsėjo pirmos pradėjo mokyt pirmokus ir antrokus, nuo spalio – ir trečiokus su ketvirtokais.
Susirinko jau visas komplektas – 35 galvos. Vaikai kaip ir vaikai: čia jie klusnūs, tik vis daug vargo su nevykusiais įsisenėjusiais įpročiais.
     Sunki buvo kova, kol iš klasės išgyvendinau dešras, vėdarus ir lašinius: nuo atsineštų valgių tiesiog galėjai uždusti – iš kiekvienos mokinio dėžutės tokį stiprų kvapą jie skleidė. Susitariau su mokyklos šeimininke, kad valgį ji sutinka leisti pasidėti jos virtuvėlėj. Kiekvienas turėjo atsinešti taip, kad galėtų lengvai pasikabinti ant vinies ir kad savo kiekvienas taip pat lengvai rastų. Kai nešalta, tas viskas kartu su nusivelkamais paltukais, vatiniais ar kailiniais palikdavo ant pritaikytos kabyklos priemenėj, o šąlant – šeimininkės gryčioj.
     Norint šitaip pasitvarkyti, neužteko tik vaikus įspėti: reikėjo kviesti tėvų susirinkimą. Buvo dar vienas itin opus ir svarbus reikalas – tos „gerosios“ vietos. Pasirodo, iki šiol tas reikalas niekam jokio rūpesčio nekėlė. Anot anų žmonių, „svarbu, mat, kur vaikas nusiš...“
     Taip sudėtingai ir iškilo ta „nuniekintoji problema“, nes per pamokų laiką su tuo reikalu reikėdavo susidurti kelis kartus. Šeimininkės klojimas gana atokiai, kur užbėgę vaikai galėjo „nusireikalauti“, o į kitą gatvelės pusę reikėjo bėgti už kito kaimyno klojimo... Juk yra berniukai ir mergaitės – vaikai iš prigimties drovūs. Tėvai gi tuo reikalu nesidomi. Kviečiu tėvų susirinkimą. Atvyko gausiai ne tik moterų, bet ir vyrų. Išsiaiškinam. Be abejo, pritarimas didžiausias, kad reikalas skubus ir būtinas. Ypač supratingi pasirodė vyrai. Iš jų atsirado ir tokių, kurie buvę net Amerikoj. Tai ir pasišovė Gaigalių mokykloj vaikams pastatyti tokias išvietes kaip Amerikoj: su grindimis, durimis, padalyti į du skyrius – berniukams ir mergaitėms, kad, girdi, nesimaišytų. Moterys niurzgėjo, kad brangiai kaštuosią. Bet ir tie sunkumai būsią įveikiami. Visi pagal išgales nutarė atvežti medžiagos, kas lentų, kas rąstelių, už darbą sudėti po litą ir tuoj vykdyti. Per pasitarimą viskas riedėjo kuo sklandžiausiai. Kitą rytą vežamai medžiagai iškrauti beliko tik nurodyti vietą ir vietą tam naujam statiniui. Bet šį tą atvežė tik vienas kitas: kas kokį lentgalį ar kumpą baslį. Pažiūrėjo meistras, girdi, iš tos medžiagos nieko neišeis, o daugiau niekas nieko nebeatveža. Vėl kviečiu susirinkimą.
     Šį kartą viskas vyksta kitaip. Vyrai moterims nusileidžia. O jos labai audringai protestuoja. Net pradėjo mane pulti ir gąsdinti, girdi, kiek gyvenom, kiek mokytojų čia buvo, ir niekam jokių išviečių nereikėjo. Rašysime prašymą ministerijai, kad pakeistų mokytoją, mums tokios miesčionkos nereikia. Girdi, tai reikia lango, tai langelio, tai negalima paltukų į klasę neštis, tai valgymai orą gadina, o dabar dar kokių statybų... Viena atsirado su tikrai realia iniciatyva ir sako:
    – Aš šeimininkės paprašysiu, kad mano vaikui darže leistų pastatyti visai paprastą būdialą... Nereiks nei meistrų, nei jokių lentų...
     Projektas visiems patiko: mažai ko reiks, o bus būdiala. Nutaria susidėti po kelias šeimas. Šeimininkė sako, kad ji nieko prieš, nes daržai jau nuimti.
     Aš pareiškiau, kad gali skųstis, kur tik nori, tuo būsiu tik patenkinta, o to, ko reikalauju, neatsisakysiu. Pridūriau:
     – Jeigu tų būdelių kaip avilių pristatysite pilną daržą, tai dar geriau, tik statykit taip, kad tupėdami viens kito nematytų...
     Tikrai, po šitokio audringo pasitarimo ėmė vykti statyba, ne vienam sukėlusi gardaus juoko. Tų būdelių pridygo įvairiausių formų. Vienos iš šiaudų, kitos trikampės iš kokių kelių lentgalių ar apvalios, visos nugręžtos į vieną pusę, šiuo atveju – į rytus, ir visos be durų. Vienoms pakištos senos geldos, kitoms koks kiauras kibiras ar sukalta dėželė, nes moterys pačios žadėjo valyti ir užkasti.
     Na, pagaliau higienos ir padorumo atžvilgiu vis tiek išėjo gerai: vaikams lakstyti užklojimiais jau nebereikėjo. (p. 65–66)
Mokytojai nepriklausomoj Lietuvoj buvo tie Pirmojo pasaulinio karo laikų „vokiečiai“, tik baudom negrasino, tad sunkiau jiem ir sekės. — Dar pora epizodėlių.
Bandė mokytoja šeimininkę, pas kurią nuomojo kambarį, įtikint, kad geriau būtų iš atskirų indų valgyt, ne iš vieno čigūninio bliūdo visai šeimynai srėbt, – važiuodamos Kupiškin apie tatai šnekėjo; ir gražiau, ir sveikiau būtų – lyg ir sutarė; parsivežė šeimininkė nusipirkus bliūdelių, bet jie taip ir liko nenaudojami. „Mum komuna geriau!“ – atsakė vyresnysis sūnus, kai nuomininkė nustebus paklausė „Tai vėl po senovei?“. O motina praktinę priežastį pridūrė: „Taip mažiau darba. Šaukštus nušluostei ir spakaina“ (p. 64).
Užfiksavo Aleksandra Šilgalytė ir šeimininkų reakciją į 1926 XII 17 įvykusį perversmą: „Ag, tegu būna kad ir karas, kad tik Gaigalias nebus, ir bus gerai“ (p. 65).
(Beje, tik metus Šilgalytė Gaigaliuos teišdirbo.)
— taip taip, suprantu, keli epizodėliai iš vieno kaimo gyvenimo per menkas pagrindas kokiem nors apibendrinimam apie visą Lietuvą, bet: ar ne per šviesiai mes tą pirmąją savo Respubliką linkę/lenkiami įsivaizduot, esą tada tiek daug buvo padaryta pasiekta, o va antroji tai jau visiškai tuoj išsigims? Nežinau, gal klystu, bet atrodo, kad tokia gražinimo tendencija vis stiprėja.
P.S. Lenkijoj sławojkos ėmė dygti nuo 1928-ų pagal Prezidento potvarkį (ar koks nors panašus teisės aktas pas mus buvo – nežinau).

3 komentarai:

  1. Štai tokia asociacija. Ištraukėlė iš A. Sapkowskio sagos "Raganius" penktos knygos "Krikštas ugnimi". Vertimas - nuolankaus Jūsų tarno.

    – Girdime tradicinę pabėgėlių stovyklos simfoniją, – nutaisęs išmintingą išraišką, paaiškino Vėdrynas. – Kaip visada, komponuotą keliems šimtams žmonių gerklių, taip pat karvių, avių, žąsų, kurių ten tikriausiai nemažiau. Solo partijas atlieka besivaidijančios bobos, besipešantys vaikai, giedantis gaidys ir, jei neklystu, asilas, kuriam po uodega kažkas pakišo dagį. Simfonija vadinasi „Žmonių minia kovoja dėl būvio“.
    – Tokia simfonija, – krutindamas bajoriškos nosies šnerves, papildė dainių Redžis, – įprastai būna akustinė-olfaktorinė. Dėl būvio kovojanti minia maloniai kvepia kopūstais, viralu, be kurio išgyventi veikiausiai neįmanoma. Dar vieną charakteringą kvapų akcentą prideda fiziologinių reikmių tenkinimas kur pakliuvo, dažniausiai – stovyklos pakraščiuose. Niekada neįstengiau suvokti, kodėl kova dėl būvio pasireiškia tingėjimu išsikasti išvietės duobę.
    – Kad jus kur skradžiai su tais protingais plepalais! – susinervino Milva. – Pusė šimto visokių prasimanytų žodžių, kai užtektų keturių: smirda šūdais ir kopūstais!
    – Šūdai ir kopūstai visuomet drauge, – rėžė sentenciją Persivalis Šutenbachas. – Vieni kitus skatina. Perpetuum mobile.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Kaip įdomu :). Šitai paskaičius kyla klausimas, kada šikinykai Lietuvos kaime įsigalėjo galutinai. Negi kartu su kolchozais? Neteko sov. spaudoje užtikti kokios švaros kampanijos, kur apie tai kalbėtų, bet "Valstiečių laikraščio" ir neskaičiau. Turint omeny, kad ir sovietmečiu mokinių higiena rūpinosi mokytojai, tai jų iniciatyva tikrai buvo svarbi būdelių su širdele ekspansijai :).

    Stiprėjančiai mūsiškai propagandai reikia aukso amžiaus. Vytauto Lietuva lyg ir nebetinka, tai belieka tarpukaris. O ir mūsų žinios apie tarpukarį, sakyčiau, ganėtinai menkos. Nežinau, kiek jau disertacijų apginta (ir dar bus) apie to laiko diplomatiją, o va socialinėje ir kasdienybės istorijoje vyrauja tuolaikinės spaudos perpasakojimai. Na ir daugumą domina inteligentijos, elito gyvenimas. Ką tik skaičiau studentišką darbelį apie tarpukario Kauno moters laisvalaikį, tai apie darbininkes tik vienoje vietoje užsiminta, visa kita - poniučių "proferansai" ir sekimas Paryžiaus madomis. Man dar vaikystėje iš kažkurių atsiminimų įstrigo, kaip buvusi operos dainininkė nevaikščiojo į Operos (ar Valstybės) teatrą Kaune, nes moteriai buvo "nepadoru" kelis kartus ateiti į teatrą su ta pačia suknele. Reiškia, net mokytojai buvo sudėtinga dažnai ten pasirodyti. Nieko stebėtino, kad okupantus su gėlėmis ne tik tautinių mažumų atstovai pasitiko.
    O jau kaimas, toks įspūdis, išvis mažai pažįstamas. Kiek kunigų dienoraščiuose ar va tokiuose atsiminimuose yra. Ir iš tokios "tegu būna kad ir karas, kad tik Gaigalias nebus, ir bus gerai" aplinkos kilo ir partizanai, ir stribai.

    AtsakytiPanaikinti